مواجهه هنرمندان و صنعتگران آثار هنری با شیوع کرونا
کد مقاله : 1003-CNF
نویسندگان:
مریم کیان اصل *
عضو هیئت علمی
چکیده مقاله:
با شیوع ویروس کرونا در ایران و بسته شدن بازارها، فروشگاه‌ها و اماکن تاریخی، هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی که ماه‌ها خود را برای فروش در ایام تعطیلات نوروزی آماده کرده بودند، محصولات آماده به ارسال خود را در انبارها رها کردند و خانه نشین شدند. این خانه نشینی برای مدت سه ماه و تامین معاش خانواده غیر قابل تصور بود. برخورد سازندگان آثار هنری در طی این مدت با این مسئله چگونه بوده است؟ روش پژوهش این مقاله تحلیلی است و روش جمع‌آوری اطلاعات کتابخانه ای از مقالات روزنامه‌ها و خبرگزاری ها و مصاحبه با برخی از هنرمندان مستقل و برخی کارگاههای تولید آثار هنری است. وقتی فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی و گالری‌های هنری به دلیل شیوع کرونا بسته شد، از میزان تولید و فروش این آثار کاسته شد. فقط خرید آثار هنری در این شرایط هنگامی رخ می‌دهد که خریدار خاص به عرضه کننده با سابقه و قابل اعتماد اطمینان داشته باشد. چون خرید یک اثر هنر بر اساس ایجاد حس خوشایندی و لذت بصری پدید میآید. خریدار حتی اگر بخواهد اثری را برای دیگری بخرد، باید اثر را لمس کند و به آن حس علاقمندی پیدا کند.
کلیدواژه ها:
صنایع دستی، فروش مجازی، مشتری لمسی، گردشگری، حس علاقمندی
وضعیت : چکیده برای ارائه پذیرفته شده است