بررسی چالش های اعتیاد دانش آموزان نوجوان به فضای مجازی در ایام قرنطینه خانگی و شیوع ویروس منحوس کرونا و ارائه راهکارهای فرهنگ خود مراقبتی پیشگیرانه در پسا کرونا (مورد مطالعه مقطع متوسطه دوم منطقه موسیان؛ استان ایلام)
کد مقاله : 1011-CNF
نویسندگان:
مهدی میرزایی *1، مسعود نظرزاده2
1آموزگار
2مدرس دانشگاه
چکیده مقاله:
هدف پژوهش بررسی و شناخت خطرات اعتیاد به فضای مجازی در ایام کرونا و راهکارهای خودمراقبتی در دوران پسا کرونا برای دانش آموزان نوجوانان در منطقه موسیان، استان ایلام در سال تحصیلی ۹۹/۹۸ است.تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی در دانش آموزان نوجوان مقطع متوسطه دوم در منطقه موسیان در استان ایلام و با تهیه و اجرای مصاحبه مستقیم و هدفمند و آزمون های خودگزارشی اعتیاد به اینترنت یونگ و چن استفاده شد و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه انتخاب شد.نتایج حاصل نشان داد بیشترین علل و عوامل استفاده از اینترنت در نوجوانانهم مربوط به استفاده از فضای چت، بازی های اینترنتی، استفاده از موتورهای جستجوگر برای دانلود فیلم ها و تصاویر غیر اخلاقی، حضور در تالارهای گفتگو (ویدئو کمپ)در محیط های ناامن غیر اخلاقی و مغایر با فرهنگ بومی و ملی اسلامی- ایرانی بوسیله شبکه های اجتماعی مجازی واتس آپ، تلگرام و اینستاگرام و با هدف سرگرمی و مشغولیت،کسب انواع اخبار و اطلاعات مختلف علمی و غیر علمی و گذراندن اوقات فراغت به صورت جذاب در فضای اینترنت بود و خطرات و چالش ها هم شامل: گسترش بد اخلاقی و بی اخلاقی های شخصیتی، هیجانی، عاطفی و جنسی، تضعیف و یا کاهش روابط و تعاملات اجتماعی، اختلالات خواب،نگرانی، استرس و افزایش بروز رفتارهای خشونت آمیز، بروز انواع احساسات و رفتارهای ضد اخلاقی –اجتماعی در فضای مجازی و در نهایت افت تحصیلی به علت مشغولیت بیش از حد و عدم استفاده صحیح از اینترنت برای آموزش مجازی در دوران کرونا می باشد
کلیدواژه ها:
واژگان کلیدی: فضای مجازی، اعتیاد اینترنت، دانش آموزان نوجوان، کرونا، پسا کرونا.
وضعیت : چکیده برای ارائه پذیرفته شده است